lördag 23 oktober 2010

Chokladmuffins till lekis

Imorse passade jag på att baka lite chokladmuffins till alla föräldrar och barn på hästlekiset. =) Jag står för fikat denna gång! Vi införde rullande schema förra gången (på förslag av mig...så det är väl bäst att vara först ut) så att vi vuxna kan fika och mysa och värma oss medan barnen rider. Vi står oftast ute och väntar vilket blir lite kallt nu på vintern och då skadar aldrig en varm kopp kaffe. Jag valde att göra små muffinsar igen. Så detta recept ger 48 st mini muffinsar.

Chokladmuffins (1 pp per muffins)

2 st ägg
1 dl socker
1,5 dl mjölk
0,5 dl 50 g, flytande matfett
2,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
0,5 dl kakao


1. Sätt ugnen på 225°. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt mjölk och matfett.

2. Blanda mjölet med bakpulver, vaniljsocker och kakao och tillsätt det. Rör till en jämn smet och fördela den i muffinsformar av papper eller använd en muffinsplåt.

3. Grädda i ca 4 minuter.



Receptet finns på recept.nu men ska egentligen bli 14 st och ca 10-12 min i ugnen. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar