tisdag 2 november 2010

Hejdå VV och Välkomen PT!

Igår lämnade jag VV för att nu tag i den sista etappen av "fettokamp al a Cilla". Jag har nu gått ner ca 10-11 kg på några månader och börjar känna mig nöjd. Jag har idag ett BMI på 22,6 - vilket var målet. Idealvikten ska ligga mellan 19-26 beroende på benstomme etc. =)

Och nu är det alltså dags för sista etappen - fin justering av kroppen! Jag kommer att äta "normalt" och försöka träna 2-3 ggr / v. Vågen kommer att bytas ut mot framför allt måttband och mätning av %-kroppsfett. =) Visst kommer jag att väga mig också men inte 1 ggr / v hos VV.

För att klara av det har jag skaffat mig en enklare variant av PT. En motivationstränare, som jag kommer att träffa 9 ggr till en början. Han kommer att hjälpa mig att tappa det sista kilot men framför allt få en stark och sund kropp.

(Jag tror inte på alla dessa dieter och piller eller konstiga te sorter som folk håller på med. Tycker också att alla dessa fullkornsprodukter som kommit ut på markanden är mest ett sätt för alla livsmedelsbolag att tjäna mera pengar. Vilket fler och fler börja hålla med om. Jag tror på lära sig äta sunt och röra på sig på rätt sätt. Ett livslångt projekt.)

På första träffen (som var igår) träffades vi 60 min. Vi började med att prata generellt om min träningshistorik och vad jag vill upp nå med detta. Sedan fick jag lära mig 4 st maskiner (jag har aldrig styrketränat i hela mitt liv) som jag ska öva in. Maskinerna var ben, rodd, bröst och ländrygg. Nästa vecka får jag 4 st till. Då har jag ett komplett styrketräningsprogram. Ni som har tränat länge kan nog detta men för mig är det helt nytt. På det ska det kondition och stretching.

Denna styrketräning kommer sedan att kombineras med konditionsträning. Så tanken dvs vår plan är att jag ska styrketräna 2-3 ggr / v och konditionsträna 2-3 ggr / v. Viktigaste är att jag kombinerar det så att det blir 2-3 pass dvs besök till gymmet / veckan. Här är det tänkt att jag t ex kör ett styrketräningspass innan ett spinning, step eller cirkelpass.

99 % som jag känner säger att man ej kan träna bort sin stora rumpa. Jag säger att det är en myt. Och min PT sa att jag hade rätt. Visst kan inte alla få en platt liten rumpa men man kan helt klart "minska" den. I luv att ha rätt! (Vilket är ett av mina mål! Min ska gå bort! Jag har redan krymt "rumpan och låren" från 32 -->27 i midjan på mina jeans.)

Jag fick även veta att det var onödigt av mig att träna Body Pump innan som jag gjort. Det behöver jag bara göra varannan vecka (eftersom jag så gärna vill göra det). BP hjälper musklerna att klara av mjölksyra bättre vilket inte kanske hjälper mig att nå mina mål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar