måndag 8 augusti 2011

Äppeltider - Äppelsaft med saftmaja

Idag passar jag på att ta reda på vårt äppelträd. =) "Det bidde"...både saft och 2 äppelkakor. Lyckas jag med detta så lever nog trädet kvar några år till! =)

Äppelsaft med saftmaja

4 kg äpplen

8 dl socker

Klyfta och ta bort dåliga bitar på äpplet. Kärnhuset kan vara kvar. Varva 1kg äpple med 2dl socker i en saftmaja. Låt puttra tills halva slangen är fylld med saft. Töm slangen på cirka 1L saft och häll över äpplena och sockret i saftmajan. Låt puttra vidare. När det har puttrat drygt 30min är saften klar. Häll upp den varma saften i rena burkar och sätt på locket direkt. Håller minst ett par mån. i kyl. Vill man ha ännu hållbarare saft får man blanda i natriumbensoat enligt instruktion på påsen. Receptet finns på hittarecept.se. En bra sida för oss amatörer! =)

Äppelkakan återfinns i Sju sorters kakor men är i praktiken en socker kaka med äpplen och socker/kanel ovanpå.


PS Jag lyckades så nu säger jag bara: GE FAN I MITT ÄPPELTRÄD! =) DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar