torsdag 11 augusti 2011

Sensommar med planering av hösten, plantering av taxus och skördetid.

Nu är det dags att återgå till det normala. Arbeta och lunka på i höst samt en och annan festlighet blir det nog också. Och som vanligt sa det bara pang så var kalendern full med flera kalas, middagar och resor till norr och syd. I år har vi t o m redan boka vår julresa ner till Skåne.=) Någonstans mitt i allt har vi funderat på att resa någonstans med eller utan barn. Tror dock inte att vi hinner det.

Barnen har snart skolas in på sitt nya dagis och det verkar gå jätte bra. Jag har varit och storhandlat långbyxor, tröjor, trosor, kjolar, skor och täckbyxor till stor-tösen i veckan. Det blev galet mycket som vanligt men det behövs med alla ombyten hemma och på dagis. Vi insåg att hon växt båda i sko- och klädstorlek under sommaren. =)

Jag och min man passade på att shoppa under vår tur söder ut. Där vi fann kavajer, tröjor, kjolar och en massa annat som kommer att behövas i höst.

I trädgården är det skördetid och pyssel inför nästa år.



Här kommer bildbevis på att det faktiskt finns något i jorden och inte bara blast. Hahahhaa... Barnen älskar att gå till landet och mumsa på morätter, sallad, ärtor eller gå förbi plommonträdet för lite plommon. Så mysigt! =)

I helgen blir det sallad på menyn. =)
Gräslöken och persiljan ska jag hacka och frysa in så vi har i vinter.

Våra blåbär tar sig. Var lite rädd att de inte skulle klara flytten med den spelade visst ingen roll för dem.

Min favorit i trädgård och ett härligt barndomsminne - ärtskidor. Min man trodde inte att jag skulle lyckas med dessa. "- Man odlar inte sådana, det är inte normalt." Tur att han inte vet hur enkla de är att odla.

Två nya taxus har även flyttat in i trädgården under sen sommaren. Dessa två granna herrar ska göra våra honor sällskap. Inköpet gjordes hos Rappne. De ska gödslas med kogödsel annars bara planeteras ner i befintlig jord. Bredvid dem kommer sent i höst den andra Fjärilsbusken.

Anledningen till att vi valde hanar istället för honor är enkel:
- Honplantan har röda bär som är farligt för barn. Det har inte hanplantan.
- Honplantan är svår att hitta idag.

PS Hahahhaa...inte första gången man springer på att honor är farligare än hanarna. DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar