lördag 9 juni 2012

Geografi lektion med Atlas

På morgon sitter jag och barnen och pratar om planeter, jorden, var bor släkten och länderna vi ska besök i år. Världens flaggor är också på tapeten.

- Var bor mormor och morfar?

Jag kunde även glänsa för min man som visste vad Atlas betyder och vem det var. Han trodde inte riktigt på mig...=) Mannen i huset tyckte vi skulle använda datorn och Google map när vi pratade men jag är lite gammaldags av mig och gillar gamla hedliga kartboken. =)

"Atlas var i grekisk mytologi en av titanerna, föregångarna till de grekiska gudarna. Jätten Atlas ledde titanernas kamp mot de nya gudarna på Olympen. Efter nederlaget bestraffades han med uppgiften att bära himlen på sina axlar. Han fick dock sin lindring när han bad hjälten Perseus att förstena honom med gorgonen Medusas avhuggna huvud så att han blev till sten. Det var så Atlasbergen skapades.

Gestalten Atlas brukar betraktas som en poetisk omskrivning för principen att bergen bär himlen. Traditionellt har Atlasbergen i nordvästra Afrika sagts vara den plats där Atlas bär upp himlavalvet.

Den holländska kartografen Gerhard Mercator myntade ordet ”atlas” i betydelsen kartbok." Källa: Wikipedia.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar