torsdag 28 juni 2012

Tankar från min fyra åring

Att leva med en tjej som är 4,5 år gammal är hur kul som helst. =) Under de senaste dagarna har flera roliga diskussioner genomförts.

På midsommarafton så passerade vi en kyrkogård. En mängd frågor dök upp från henne. Jag försökte förklara för henne vad stenarna var. Vi pratade lite om livet och döden. Mamma och jag har alltid sagt att vi ses i Nangiala efter detta liv. Så sa jag även till Matilda på frågan.
Hon undrade lite när jag skulle dö och vilka som dör. Hon konstaterade då att jag först skulle leva med henne i hundra miljoner år och sedan skulle jag vara så gammal att jag skulle dö.
- Ja kanske det svarade jag sådana saker får man inte bestämma själv men sen ses vi i Nangiala.
Då tittar hon på mig med en frågande blick och undrar:
- Men mamma får jag ta med mig min säng dit? Jag vill inte byta min säng!

Idag när vi satt och frossade jordgubbar dök helt plötsligt Kalix-tomten upp i hennes huvud.
- Mamma jag tycker Kalix-tomten är så läskig.
-Jaha, varför det? Han kommer ju med presenter till alla. Tror du inte han är snäll?
-Jag tycker han är läskig för att han har ett plast-ansikte.
(Jag drar efter andan och tänker jäklar hon har knäckt koden... Jag samlar mig.)
- Varför tror du han har ett plast-huvud?
- Hans huvud har nog gått sönder så han behövde ett nytt huvud. Så därför är det i plast!
- Ja så kanske det är, svarade jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar