söndag 2 maj 2010

Att resa med barn

Här kommer en lång och ostrukturerad lista på vad som kan vara bra att ha med sig om man reser med barn… Den är insamlad från bl a Familjelivssite och egna erfarenheter. Måste erkänna att jag har nog aldrig packat med allt detta men se det som tips på vad som kan vara bra att ha med! =)

* Sulky
* Solhattar (gärna med solskydd i) en att bada i och en att ha annars.
* Flera ombyten/dag. Trist att hamna i tvätträsket... Så tillvida du inte vill hamna där – då är det bara ta med tvättmedel! =)
* Myggnät till vagnen
* Mat: matpuré, fruktpuré, morotspuré och blåbärspuré för magen, Hipp fruktjuice för variation på flyget, smörgåsrån/majskrokar för flyget + mycket vatten. Packa också barnmaten i handbagaget, annars kan trycket i burkarna bli för stort i resväskan och de går sönder. (Jag har inte följt detta men jag tar alltid med extra mycket välling. Makaroner finns alltid att köpa på plats! Jag köpte portions påsar med gröt och välling inför flygresan, toppen! Smothie funkar också)
* Blöjor (finns att köpa men oftast dyrt)
* Våtservetter
* Kudde (skönt att ha på flyget)
* Nappar + Nappflaskor
* Reseapotek: Ta med massor med en gångs desinfektionsservetter (alltid bra att torka ev nappar som legat på marken, händer etc.), Alvedonsuppar, termometer, vätskeersättning, näsdroppar (suveränt på flyget), ad-droppar, koksaltlösning, plåster, Inotyol. Xylocain för smörjning av bett, nagelsax. pincett. Solkräm (Alla säger olika om solkräm men vår BVC-sköterska sa att vi skulle ha det på de delar som inte går att täcka med kläder, när de t ex sitter i vagnen.)
* Toarulle (till flygresan) Hmmm…jag har klarat mig utan på flyget men bra att ha på bilresan…
* Leksaker (Jag brukar gömma undan ett par stycken någon vecka före avresa så att de blir som nya igen…)
* Ombyte på planet till (ev. hela) familjen. Packa ner ombytet i genomskinliga påsar, då ser man lättare vad det är. Ej kul att sitta med kräk eller mat på tröjan i flera timmar
* Nalle, Snuttis, Filt . Även bra om bagaget kommit bort.
* Hakklapp – den du har hemma eller engångs
* Skydd till skötborden – engångs eller tvättbara.
* Matsked- och decilitermått – glömmer alltid själv men saknar dem jämt!
* Flytarmband finns även flyttstolar till de mindre
* Banan och skalade morötter (jättebra för barnet att ha och suga på och leka med på flyget)
* Napphållare
* Liten Termos för vatten till välling/ersättning
* Parasoll eller solfilt till vagnen.
* Solskyddsdräkt – eller t-shirts beroende på var du ska…
*Tänk igenom väsk valet – ibland är det skönast att ha ryggsäck så du har båda händerna fria. Jag brukar låta min tös få packa och bära sina leksaker själva. Då växer hon med uppgiften! =)
*Många ger rådet att amma när planet stiger och landar dels rekommenderade flygvärdinnan att inte göra det, då det inte är lika säkert för barnet som att sitta i ditt knä, dels är det rätt svårt att få till en bra amningsposition när barnet sitter fastspänd kring magen.
Så en nappflaska med vatten rekommenderas istället och det funkade jättebra! Eller bara nappen…
* Öronproppar och nackkudde till flygresa för oss vuxna
* Babybjörn/sjal eller liknade till flygplatsen. Jag använder min ergo som är kanon.
* Filt till barnen flygresa
* Återslutningsbara plastpåsar till handbagage (finns oftast idag att ta vid incheckningen)
* Sack n´seat
* Räkna till 27... =) dvs massor med tålamod!

Till sist, ett bra råd jag fick var: packa så lite som möjligt till dig själv i handbagaget, eftersom barnet behöver så mycket. Ta med tomma PET-flaskor som du fyller med vatten efter säkerhetskontrollen...så tjänar du en förmögenhet bara på vatten! =)

Trevlig resa! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar