torsdag 24 juni 2010

Behov av semester!

Ibland är det så fascinerande hur vissa kommentarer kan ta skruv. För ganska precis en 1 vecka sedan så höll jag på att strypa min man när jag kommit hem från en joggingrunda 06.15 redo att börja min dag. Då utbrister han "Stressa inte ihjäl idag, försök att ta det lite lugnt!" Till saken hör att vi hade haft ett sjukt stressigt schema (vi brukar ha en tendens att ha det...hahahhaa...) veckan innan och det var massor som behövdes fixas innan midsommar, semester och svärföräldrarna på besök. Och tjej som jag är, så räcker jag ju givetvis upp handen och säger: "Ingenfara, jag gör det som ska göras!" Och det gjorde jag! Här kommer en inblick hur en mammaledig dag kan se ut! Vissa kallar mig för Duracell, vissa galna och andra bara tycker att det egentligen är tekniskt omöjligt att hinna det jag brukar hinna... Vad säger ni?

Chokladglass, jordgubbssorbe och hasselnötglass en dag i ett soligt Vaxholm med ett gnistrande hav i bakgrunden.
En helt vanligt torsdag...
Klockan ringer 05.30 och det är dags att stiga upp för att käka 1 dl yogurth innan min joggingtur. Sedan vaknar mina två tjejer som båda ska ha välling och ny blöja. Väcker min man. 06.15 är jag i spåret och springer en runda med en väninna. Skyndar mig hem för att duscha.

Sedan är det bara att ta tag i storstädningen av 156 kvm dvs damtorka, skura, vattna blommor, rensa blommor, plocka, fixa och dona...ja ni vet. 09.00 ska den stora tösen på dagis...pust in med båda ungarna vagnen och gå fram och tillbaka. "Gullar" lite med fröknarna och hem med lill tjejen som ska ha mat och sedan dags för att fortsätta storständingen.

Så ringer mobilen:
- Hej tjejen ska du med till Vaxholm för att käka en glass?
- Nej jag kan inte. Jag har massor att göra idag.
- Ja vad då? Det är ju fint väder och sista dagen innan de stora barnen får sommarlov.
- Jag måste storstäda, springa på bolaget, storhandla, ta hand om mina två barn, hämta lämna på dagis, hämta min man från jobbet, fixa middag till piknik, piknik kl 17-19 för att sedan efter det träffa några underbara brudar hemma hos dig. Och sedan avsluta med att hälsa på med mina svärföräldrar som kommit på besök under kvällen.
- Hahahaha...du är galen vi ses ikväll! =)
- Hejdå säger jag och lägger på!

Sur och bitter eftersom det är jag som måste vara hemma och städa. Varför ska jag göra allt? Tills jag inser att det är bara att sluta gnälla och ta tag i mitt liv. Så 20 min senare ringer jag upp...

- Du jag ska bara förbi på bolaget innan så kommer jag till Vaxholm.

Vi hann med att luncha och njuta av en underbar dag i Vaxholm (kort men intensiv), innan jag sedan rusade hem för att...

...
storhandla, hämta på dagis, hämta min man från jobbet, fixa middag till piknik, piknik kl 17-19 för att sedan senare kvällen träff med några underbara brudar hemma hos dig och avsluta med att vara social med mina svärföräldrar som kommit under kvällen.

Och det som slår mig är 2 saker;
Ta vara på livet och njut av det lilla! Den glassen och det ögonblicket med en av mina vänner gjorde hela min dag även om andra tycker att jag kanske skulle stannat hemma och vilat och det andra är INTE FAN ÄR DET KONSTIGT ATT VISSA GÅR I VÄGGEN! Hahhaaa...

PS Jag fick även en timme över så jag hann plocka rabarber och påbörja saften! =) DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar