lördag 5 maj 2012

2 ggr streptokocker

Både jag och lilltösen har streptokocker - halsfluss. Efter att min man sagt "jag har aldrig sett dig så här sjuk på 7 år" så insåg jag att det var bara att besöka doktorn. Doktorn undrade hur jag hade kunnat äta när han såg hur svullen min hals var. När jag berättat att jag ätit flyttande så skrattade han och menade på att det var inte mycket som kunde komma ner där. Så lite pencillin så blev allt bra på en gång. Detta var torsdagen.=)

Igår fredag klagade lilltösen igen på att hon hade ont i halsen. Hon och jag besökte då doktorn och fick samma diagnos. Hon fick även hostmedicin. 2 klistermärken senare och en super gullig läkare var hon nöjd med detta äventyr. =)

Nu får vi se de andra två klarar sig...

Här kommer lite information om streptokocker och halsfluss. All text har jag tagit från vårdguiden.se rakt av.

"Streptokocker är bakterier som bland annat orsakar halsfluss, svinkoppor och scharlakansfeber. Streptokocker sprids både genom droppsmitta när man hostar och nyser och vid direktkontakt. Kontakta vårdcentralen vid behov.


Streptokockinfektioner är särskilt vanliga under förskole- och skoltiden. Infektionen sprids ofta inom familjen och i barngrupper. Många kan vara smittbärare utan att själva ha symtom.

Halsfluss
Halsfluss börjar med halsont, feber, ömmande körtlar på halsen och allmän sjukdomskänsla. Halsmandlarna, tonsillerna, svullnar, blir ömma och röda. Ibland får halsmandlarna små vita proppar eller beläggningar."

"Så smittar halsfluss

Halsfluss smittar oftast genom handkontakt. Men bakterier och virus kan också överföras genom kyssar eller i luften av nysningar. Det brukar ta två till fyra dagar från smittotillfället tills de första symtomen visar sig.
Ungefär en av tio som har halsfluss får återfall inom två till tre veckor. Det kan bero på att man har smittats på nytt eller, om man har blivit ordinerad en antibiotikakur, att man inte har ätit hela kuren."

"Förebygg halsfluss
Tvätta händerna ofta och undvik handkontakt med andra i förkylningstider. Använd gärna engångshanddukar.
På förskolan är det viktigt att barnen inte delar tandborstar eller handdukar. När du har snutit ett barn bör du tvätta händerna. Använd helst engångsnäsdukar, flytande tvål och engångshanddukar. Ta bort leksaker som barnen lätt stoppar i munnen. Håll nappar rena och åtskilda. Låt barnen vara ute extra mycket, även om det är vinter."










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar