tisdag 1 maj 2012

Lång ledigt!




Sommar fötter
Denna helg har vi haft fantastiskt väder i mellersta Sverige. Töserna har njutit varje dag. Idag testade de att springa barfota igen. De sprudlade av glädje medan de sprang runt på tomten och testade olika underlag. =) Dessa fyra lediga dagar har vi tagit det ganska lugnt dvs vi har bara haft en middag. Annars har vi storhandlat, fixat och donat på tomten och i huset. Det känns skönt att vara en bit på väg. =)

 
Jag har roat mig med att ligga med rumpan i vädret och rensat rabatter, sått landet (potatis, morot, rädisa, sallad, ärtskida och persilja), Stor-tösen har sått sitt land (morot, rädisor och ätbara blommor) i en liten kruka vid sin stuga, börjat gödsla alla rabatter och min man har fixat spisen. I år har det gått hårt åt den. Vi har även planterat lite nya växter Axmalvia (tror jag fick 2 plantor av grannen) och en rabarber till (Linas pappa var snäll och gav mig en).

I lördags gjorde min man biffar till den kommande månaden och jag testade att göra grekisk inspirerad mat. Jag rev i en vitlök, oregano och feta ost i köttfärsen. Serverade med en sallad, fetaost och tzatziki till. Super smarrigt!
 
Vi tog en tur till K-rauta där vi förutom handlade en massa tråkiga saker som gödsel, nya trädgårdshandskar för sommaren etc kom hem med en trädgårdsmöbel till barnen. Detta bord hade vi även inom hus på Valborgsmässoafton. Ett barnbord och ett vuxenbord. =) Min man plockade även fram våra utemöbler. =)

 
Spisen före och efter



Valborg började jag med att vakta brasan mellan 7-11. Familjen tittade förbi och fick åka mini traktor. =)


Fördrink ute och sommar dukning inne. Vi grillade rödvinsmarinerade entrecote till det en paj med potatis och chevre paj med örter. Pernille stod för efterrätten med ett mycket gott dessertvin och en chokladtårta med jordgubbar och grädde. Mmm.... 

 
Pernilles 3 tårtor i en variant
Sedan var det brasa med alla. 6 vuxna och 6 barn. =) Efteråt hade jag gjort en varm Calvados drink med citron och ingefära. Till det hade jag bakat ostrullar med bacon. Ta ett paket pizza mix. Baka degen. Blanda i 100 gr cheddar och 50 gr valnötter. Kavla ut och skår i 2 cm strimlor. Lägg halva bacon skivor på. Snurra och in i ugnen i ca 10 min på 225 grader. Vi värmde de i ugnen på ca 100 grader i några minuter innan. Alla killar (gubbar....kanske det är idag...gav mig guldstjärna). Tips och rekommenderas varmt. Även barnen och tjejerna gillade dem. Det var gott när man varit ute ett tag.

 
Fantastisk utsikt i år

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar