söndag 15 april 2012

Helgen som var



Helgen som startade lördagen den 14 april kom med en överraskning. Larmet gick kl. 6.00 och det visade sig att vi hade strömavbrott. Strömmen kom inte tillbaka förrän ca 2 timmar senare. Nästa överraskning fick vi när vi drog upp persiennerna. 1 dm snö hade kommit under natten. Jag som hade bokat med en kompis att springa, fick bara inse att om det skulle bli löpning av, var det bara att ställa sig på löparbandet. Tråkigt! Vilket så skedde och är nöjd med mina 7 km.



Sedan var det bara att åka hem och börja fixa inför kvällens middag. Tanken var att vi skulle bli 12 personer men en familj hoppade av så vi blev "bara" 8 personer. Menyn bestod av gamla och nya recept. Mousserande och snittar till förrätt. Stek, potatis, gelé, bröd, sallad, min örtsås och "mammas" inlagda gurka till huvudrätt och Chokladmousse till efterrätt. Här kommer några av de recept som jag rekommenderar på nätet:

- Västerbottenskrustad med löjrom

- Krustader med skinka (Dessa gjorde jag till barnen och valde hushållsost istället för västerbottensost)
- Chokladmousse med päron och passionfrukt




Till efterrätten passade vi på att testa Tokaij. Den köpte min man i Ungern för ca 3 år sedan. Fantastiskt god! Passar till hårda ostar, blåmögelostar eller choklad. Mycket uppskattat av alla. Andra viner hittar ni på tidigare inlagda inlägg av mig. Kvällen blev jätte trevlig!

Jag somnade gott eftersom jag även mitt i allt detta fick för mig att göra Cup Cakes med barnen. Om mamma hade kommit och hälsat på hade hon sagt: - Då är lik din mormor i köket! dvs ingen kan konsten som vi att använda massor med redskap och stöka ner. Hahaha...nåja det är ju bara jag som får städa efter mig så. =)



Söndagen blev mycket fixande; simskola, städa, tvätta och plantera lite vår blommor. Jag trotsade vintern och planterade lite penséer. Penséer ska ju klara frost. Jag hann även börja på min nya bok jag fått av mamma och pappa Brobyggarna av Jan Guillou medan jag solade. Vi hade plus 11 i skuggan. Härligt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar