måndag 13 september 2010

Prinsesskalas...

Nu gäller att hålla sig på mattan! Min dotter fyller 3 år och om ca 2 veckor ska vi ha ett prinsesskalas! Hennes första riktiga kalas. Innan har vi haft släkt på besök och i år har vi bjudit in hennes vänner. Åh vad jag vill en himla massa...samtidigt som man ej vill gå till överdrift!

Jag är full av tankar och idéer om vad jag skulle vilja göra!!! Det gäller att komma ihåg att barnen är bara 3 år och att kalaset håller kanske på i ca 2 timmar. =) Jag hade först satt skygglappar på mig och tänkt att jag bjuder på glass och köpes fika (vilket är kanon) men sedan kunde jag helt enkelt inte hålla mig.

Efter en promenad med en vän så var jag fast...i år igen! Jag har surfat på nätet och hittat massor med roliga tips. Här kommer några av dem som jag har valt att använda (som det känns idag, kommer kanske att förändras lite men återkommer efter åt om vad det blev). Det finns massor med underbara tips på webben - det är bara att googla. Först hade jag tänkt att bygga det klassiska glasståget men sedan hittade jag detta på nättet.

Klart man ska ha ett Prinsess-slott som tårta. Tårtan är hämtad från spelochpyssel.se. Så mysigt! Jag kommer även att bjuda på "förtrollade muffinsar" dvs muffinsar med gelegrodor på. =) Vanliga muffinsar och marränger. Och syltkakor...(Singoalla på begäran av min tös!)

Lekarna kommer att till största del bestå av deras egna lek men även Pussa Grodan dvs de kommer att få på sig rött läppstift. Sedan ska försöka pussa på grodans mun med förbundna ögon (ungefär som att sätta knorr på grisen). Närmast vinner och alla barnen får sedan ett enkelt pris.
Istället för den klassiska fiskdammen så kommer barnen att få besöka slottet (har gjort ett slott/borg i kartong ca 2 m högt som är målat) och så får de en present med sig hem när de knackat på. Sätter upp den vid en dörröppning. Påsarna kommer att dekoreras med något 8mest troligt en prinsesskrona) samt deras namn.
Alla kommer att få en egen prinsess- eller prinskrona när de kommer. Tyvärr utan diamanter då det är många mindre barn med på festen också. Vill inte att någon ska sätta dem i halsen.

Dekorationen blir matchande ballonger, servetter, tallrikar och muggar i rosa, silver och massor med glitter.
Jag har en vit pappersduk som jag trycker rosa kronor på. Har sedan tidigare material hemma från Panduro.
Jag ställer fram kritor i burkar om barnen själv vill rita på duken.
Jag kommer att färga isbitar i rosa antingen med karamellfärg eller Hallonsoda. Har inte riktigt bestämt mig ännu.

Det finns att köpa massor med roliga saker i detta tema men jag gillar att pyssla så jag kommer göra mycket själv. Såsom dekorera påsar, kronor, servettringar och duken etc etc

Till de vuxna är det gräddtårta och samma fika som barnen. Här är det självservering som gäller då alla kommer att ha fullt upp med att ta hand om sitt/sina barn. =)

Skicka gärna en kommentar om ni har fler roliga idéer!!!

Källor: barnkalas.se, goddies.nu, kalastips.se samt olika bloggar etc etc. Jag sökte på google och fann massor med information.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar