tisdag 13 december 2011

Early Stopp på KI

Idag har vår familj spenderat 2 timmas på KI för att delta i studien Early Stopp. Jag tycker det är en självklarhet att delta om man kan hjälpa andra barn och föräldrar att förebygga fetma i framtiden. Vi är med som en "normal" referens familj dvs jag och min man har bra BMI. Det innebär att vi åker dit en gång per år och deltar i studien. De mäter, väger, kollar blodtryck etc. Innan eller efter får man också svara på en enkät om våra liv. Studien kommer på gå i ca 6 år. 6 år av koll på hur vi sköter. Kan inte bli bättre! Det är även kul att jämföra alla prover och mätetal år för år. På lill tösen kollar de även motoriken och matsmälltningen. Vi har haft ett bajsprov liggandes i en klinisk burk i frysen. Urk!

Denna gång kommer vi alla tre bära en klocka som mäter sömn och rörelse på oss i veckas tid. =) Lill tösen var lite skeptisk att kliva in på Huddinge för att låta sig, mätas, vägas och se hur hennes motorik var. Hon höll sig nära mamma hela tiden.

"Early STOPP (Stockholm Obesity Prevention Project) är en studie om övervikt och fetma hos barn. Med studien vill vi undersöka om vi kan hjälpa föräldrar att tidigt etablera sunda vanor och rutiner kring mat, rörelse och sömn för att minska uppkomsten av övervikt och fetma hos förskolebarn." Läs mer på deras hemsida Early Stopp.

I år tog de höjden/längden digitalt och jag växte 1 cm och är nu 154 cm lång. =) Alla tre klarade galant alla prover. =) Lill tösen var 86,5 cm och vägde 13,8 kg. Motoriskt gick allt bra. Klarade allt som en två åring ska och lite till.=) Generellt kan man väl sig att alla 3 hade ökat i vikt. Hahahahaaaa.... Midjemåttet var samma på mig men 5 cm större på min man.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar