fredag 30 december 2011

Mellandagslunk...

Frasvåfflor till lunch idag.

Efter julhelgens all stress och massor med människor har vi tagit det relativt lugnt. Vi kom hem tisdagen den 27 december. På dagarna har vi fixat och donat lite inför den kommande våren och på kvällarna har vi haft fest med våra vänner. Första kvällen hade vi Dublin-gänget här på ostbricka och andra kvällen mina mamma-kompisar med familjer.

Alla fick träffa ny tillskottet lilla Adrian.

Idag blev t ex frasvåfflor till lunch. Jag fick en längtan till fjällstugan och vinter. Här är det plusgrader, geggigt och grönt. Inte direkt juligt.

Andra roliga / nödvändiga saker som gjorts är bl a:

*Tvätt, städat, betalat räkningar och matlistan. Jag gör alltid en meny för den kommande månaden dvs måndag-fredag i en hel månad planerar jag för, handlar och gör storkok till. Galet skönt när man arbetar och inte orkar/hinner handla och tänka vad man ska äta. Lördag och söndag lagar vi lite bättre middag och de väljer vi vecka för vecka.

*Lämnat bagde och dator till IBM. Tisdags sa jag HEJDÅ! för sista gången.

* Köpt 2 nya kavajer på HM, några toppar till mig och dagiskläder till stor tösen. =) Man vill ju vara fin på nya jobbet som startar 2 januari. Jag gillar HM skarpt. 1 kavaj kostade 299 kr - kan inte bli bättre! Jag vet att det finns en del som kanske inte skulle kunna tänka sig handla där men vad gör det. För är det klockrent. =)

Några av plaggen som jag handlade på hm.com. Nyheter 2012

* Myst med tjejerna som varit helt galna i jul dels pga mig som varit stressad dels för att det blev ganska mycket flackande och för lite sömn för dem. När vi kom hem sov de första natten ca 13 timmar. Sedan så finns det väl med en hel del 2- och 4-års trots med i bilden också.

Jag töserna har var tagit enkla promenader ner till sjön och "fiskat".

* Idag ska jag fixa vårt bidrag till Nyårsfesten:

Förrätten - Löjroms toasted

Efterrätten - galet god. En favorit sedan länge hos oss.

Varm choklad- & hallonbakelse med vaniljglass

Till ca. 8 portioner

Ingredienser:
150 g Ögon 70% Premium Choklad
150 g smör
1,5 dl socker
3 äggulor
3 hela ägg
2 msk rom
2,5 dl vetemjöl
1 ask färska hallon
Vaniljglass
Muffinsformar i teflon
Smör till smörjning

Gör så här:
Sätt ugnen på 175°, varmluft. Smält Ögon 70% Premium Choklad och smör i vattenbad. Blanda socker, ägg och rom och rör ner det i chokladsmeten. Sikta mjölet och vänd ner det i smeten. Smörj formarna med smält smör. Skeda upp smeten i formarna och tryck i tre färska hallon i varje form.

Gräddas i 175° ca 7-10 minuter i varmluftsugn. De skall vara flytande (ogräddade) i mitten. Man ser att de är klara när kanterna börjat bli torra och mitten ser smetig ut.
Servera chokladbakelsen med vaniljglass.
Tillagningstid cirka 15 + 10 minuter

Källa: Fazer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar